三輪 裕治 Yuji Miwa

miwa


YujiMiwa
三輪 裕治
自然に還る一品(ひとしな)を制作するアーティスト・工芸作家。
1979年兵庫県生まれ。
幼少の頃より、自然に恵まれた環境に育ち、植物や自然に関心を持つ。
日本の伝統工芸美に憧れ、2003年頃より、東北から九州まで一人旅で各地を巡る。
手仕事の美と共に、神社仏閣の造形・信仰心などにも興味を持ち、熊野古道を歩く。
東日本大震災をきっかけに信仰心や祈りについて深く考えるようになり、2012年、スペインの世界遺産・サンティアゴ・デ・コンポステーラ巡礼路を約800km徒歩巡礼。
巡礼途中で出会った人々に500羽以上の折り鶴を自ら折って手渡す。
現地に赴き、必ず自分の目で素材を確かめるフィールドアーティスト。

Japanese Artist and Japan folk crafter.
1979, born in Hyogo,Japan
From the time of childhood, he grew up into the environment blessed with nature, and got interested in a plant and nature.
The longing to traditional handcrafts beauty of Japan, he was traveling alone around the various places from Tohoku to Kyushu from 2003.
Along with the beauty of handwork, has also interested in the faith of the people and modeling of shrines and temples, to walk the pilgrimage routes ‘Kumano Kodo’.
He began to think deeply about prayer and faith in the wake of the Great East Japan Earthquake 2011.
He walked a World Heritage Santiago de Compostela pilgrimage path in Spain about 800km in 2012.
He folded and handed 500 or more folded paper cranes to people who met on the way of the pilgrimage.
He is the field artist who goes there and certainly confirms a material by his eyes.

Web:http://yujimiwa.jimdo.com/

私の制作する怪獣「ナミラル」のテーマは、 光合成ならぬ涙合成(るいごうせい)です。

震災や自然災害を受けた世界中の涙を、深海に住む怪獣ナミラルが吸収し、体に取り込んだ涙をミネラルとして海中に放出するというストーリー。(ナミダとミネラル)

カッコいい攻撃的な怪獣ではなく、森の中の木のように花のように、人間とひっそりと共存している内向的で心優しい性格です。

この作品の素材となる三椏(みつまた)は、和紙の原料となるもので、通常はその樹皮のみを使用し、本体となる木は薪として焼却などされており、以前より他にも再利用できないかと考えていました。

この三椏の木は名前の通り、枝が全て三つに分かれており、原木を蒸して樹皮を剥いだ後は、真っ白なきれいな木肌が現れ、大変美しい木です。

今回は、この白い三椏を藍で染め、深海に住む怪獣の色として表現しました。
この美しい三椏の木によって、着想と構想を得た世にも優しい怪獣ナミラルを、ぜひご覧頂けましたら幸いです。

Theme of monster ‘Namiral’ which I make is not photosynthesis but Synthesis of tears.

Monster Namiral which lives in deep sea absorbs the tear in the world where it suffered the earthquake disaster and the natural disaster and releases into the sea as a mineral the tear taken into his body. (Namida/Tears and Mineral)
It is not a smart offensive monster but It is kind-hearted personality and introverted character and coexist quietly with humans like a flower like the tree in the forest.
Mitsumata of the material of this work, is used as a raw material of Japanese paper ’Washi’.
Usually it uses only the bark, the tree which is the main body has been incinerated as firewood.
I was thinking for a long time that it might be re-used in other things.
As the name suggests ‘Mitsumata’(a meaning Three Folks), all branches are divided into three.
After steaming material wood and stripping the bark off, a tree with a beautiful pure white skin appears, and it is a very beautiful tree.

I have dyed this white Mitsumata indigo blue ‘Ai’, was expressed as the color of the monster living in the deep sea.

I am very happy if you can see this friendly monster Namiral which I got a concept and idea by this beautiful tree Mitsumata.